لیبل لباس


 

لیبل راهنمای دوخته شده به لباس برای کمک به نگهداری صحیح آن بوده و شامل چند نماد در دسته بندیهای اصلی زیر میشود:

  • راهنمای شستشو

  • راهنمای خشک کردن

  • راهنمای  استفاده از مواد پاک کننده و سفید کننده ها

  • راهنمای اتو کاری

 

زمانی ما میتوانیم نگهداری صحیحی از لباس خود را داشته باشیم که اهمیت این لیبل را درک کرده و نکاتی که این لیبل به کمک علائم به ما گوشزد میکند را رعایت کنیم بدین منظور نیاز است تا با معنی و مفهوم این علائم آشنا شده و در طول زمان استفاده از پوشاک محبوب خود این نکات را رعایت کنیم.

راهنمای شستشو

انتخاب درست درجه حرارت آب و برنامه شستشوی صحیح برای داشتن نتایج عالی در شستشوی لباس‌ها مهم است و حتی می‌تواند از آسیب دیدن لباس‌های شما جلوگیری کند. درک نمادهای شستشوی لباس می تواند به شما ایده ای برای انتخاب درست روش های شستشو و یا دمای آب صحیحی دهد که نماد مربوط به دما با تعدادی نقطه داخل وان آب و نماد برنامه شستشو با یک وان که یک یا دو خط زیر آن کشیده شده مشخص گردیده است. شما می بایست لباس های خود را بر اساس نوع و رنگ مرتب کنید تا از چرخه شستشوی مناسب برای هر دسته لباس استفاده کنید.

نمادهای عمومی برای راهنمای شستشو

Machine wash 

این علامت نشان می دهد که شستشوی لباس در ماشین لباس شویی مجاز بوده البته به کمک دیگر نماد ها بایستی دما و برنامه مناسب برای شستشوی ماشینی را انتخاب کنیم.

Hand wash

نماد شستشوی دستی به این معنی است که شما نباید لباس را در ماشین بشویید و در عوض آن را با دست بشویید. به طور معمول، این نماد به لباس های ظریف ساخته شده از پارچه هایی مانند ابریشم یا کتان اعمال می شود. اگر ماشین شما دارای چرخه شستشوی دستی باشد، ممکن است شستشو با ماشین در چرخه شستشوی دستی بی خطر باشد، اما باید مراقب محافظت از لباس باشید. همچنین می توانید برای محافظت بیشتر لباس را در یک کیسه مشبک قرار دهید یا آن را به تنهایی بشویید. اگر لباس شما گرانبها، قدیمی یا به دلایلی غیر قابل جایگزین کردن است، شستشوی آن را به یک مرکز شستشوی حرفه ای بسپارید.

Do not wash

منظور از این نماد عدم شستشوی لباس در منزل و با تجهیزات خانگی است و لباس‌ها یا پارچه‌هایی که این نماد را دارند، نباید در ماشین یا وان شسته شوند و در صورت کثیف شدن باید به یک مرکز خشک‌شویی حرفه‌ای سپرده شوند.

Dry clean only

پاک کردن کثیفی یا لکه زدایی این نوع لباسها فقط بایستی توسط خشک شویی انجام شود.

Do not dry clean

لباس‌های با این علامت باید با ملایم‌ترین حالت روی ماشین لباسشویی شسته شوند. این کار باعث به حداقل رساندن آسیب احتمالی به پارچه می شود. همچنین می توانید لباس را داخل یک کیسه توری قرار دهید یا اینکه لباس را پشت و رو کرده و آن را در یک برنامه کوتاه و ظریف شستشو تمیز کنید.

انتخاب دمای مناسب برای شستشو

شستن لباس در آب با دمای مناسب می تواند بر تمیزی لباس ها در طول شستشو و همچنین در دراز مدت پوسیدگی بافت پارچه را کنترل کند. همه پارچه‌ها با ویژگی های یکسان تولید نمی‌شوند و برخی از آن‌ها ظریف‌تر از بقیه هستند، بنابراین درک نمادهای شستشوی لباس‌ها و دمای مناسب آب برای استفاده در هنگام شستن لباس‌ها، آنها را به بهترین حالت ممکن تمیز کرده و همچنین اطمینان به ماندگاری طولانی‌تر آن‌ها می‌دهد.

Cold Temperature Water

لباس های دارای این علامت (وان شستشو با یک نقطه) باید در آب سرد بین 65 درجه فارنهایت تا 85 درجه فارنهایت شسته شوند. ( 18.5 تا 30 درجه سانتیگراد )

Warm Temperature Water

لباس های دارای این نماد (وان شستشو با دو نقطه) باید در آب گرم با حداکثر دمای 105 درجه فارنهایت شسته شوند. ( حداکثر تا 40.5 درجه سانتیگراد )

Hot Temperature Water

لباس های دارای این علامت (وان شستشو با سه نقطه) باید در آب داغ با حداکثر دمای 120 درجه فارنهایت شسته شوند. ( حداکثر تا 49 درجه سانتیگراد )

انتخاب برنامه مناسب برای شستشوی ماشینی

هنگامی که تشخیص دادید که لباس شما مناسب برای شستشوی ماشینی است و می‌دانید که در چه دمایی باید آن را بشویید، زمان آن فرا رسیده است که برنامه صحیح شستشوی ماشینی را انتخاب کنید. در حالی که بسیاری از ماشین‌های لباسشویی مدرن دارای برنامه های شستشوی متنوعی هستند، نمادهای بکار گرفته شده در اینجا کاملاً ساده بوده و با نماد وان شستشوی خالی یا با وان شستشو همراه با یک یا دو خط زیر آن نمایش داده می‌شوند.

Normal Cycle

این نماد یک وان آب بدون هیچ خطی در زیر آن را نشان میدهد و برای لباس‌های قوی‌تر و بادوام‌تر مانند جوراب یا شلوار جین که به سادگی می‌توان آن‌ها را انداخت و شست، در نظر گرفته شده است. در این چرخه ها معمولاً ماشین لباس شویی تحریک بیشتری را ایجاد کرده و برای از بین بردن کثیفی سخت تر کار می کند.

Permanent Press Cycle

این نماد یک وان آب و یک خط زیر آن را نشان میدهد. لباس هایی هستند که از الیاف مصنوعی مانند پلی استر ساخته می شود و به طور ویژه مقاوم در برابر چین و چروک هستند برنامه شستشو برای این نوع لباسها از آب گرمتر و دور کندتر برای از بین بردن و کاهش چین و چروک های موجود استفاده می کند.

Delicate Cycle

این نماد یک وان آب با دو خط زیر آن را نشان می دهد. این چرخه‌ها برای لباس‌های ظریف‌تری هستند که می‌توانند آسیب ببینند و برای شستن لباس‌ها و محافظت از پارچه از هم زدن کمتر، چرخش آهسته تر و آب سردتر استفاده می‌کنند.

 

مهم: 

فراموش نکنید که علائم شستشویی که با یک دایره و یا با یک وان آب با علامت دست نشان داده شده اند ما را از قرار دادن لباس ها در ماشین لباسشویی منع میکنند.

راهنمای خشک کردن لباس

خشک کردن لباس بخش مهمی از فرآیند مراقبت از لباس است، اما همه ما آن داستان هایی از ژاکت های ترمه ای را شنیده ایم که بعد از شستشو چندین سایز از سایز آنها کم میشود. دانستن این نماد ها به شما کمک کند از قرار دادن لباس اشتباه در خشک کن اجتناب کنید. نمادهای دیگر می توانند اطلاعات بیشتری به شما بدهند، مانند مربعی با خط افقی در وسط به این معنی که باید مورد را صاف خشک کنید، یا علامت پیچ خورده خط خورده، که به شما می گوید لباس را دستی آبگیری نکنید. دما با افزایش تعداد نقاط داخل یک دایره به دست می آید.

در فرآیند تمییز کاری لباس, خشک کردن به اندازه شستشو اهمیت دارد. استفاده از تنظیم نادرست خشک کن می تواند منجر به جمع شدن یا آسیب دائمی به لباس شده و حتی می تواند لباس های شما را غیر قابل پوشیدن کند. آشنایی با نمادهای مربوط به نحوه خشک کردن لباس برای شما بسیار ارزشمند خواهد بود و لباس مورد علاقه تان را از آسیب نجات می دهد.

نمادهای عمومی نحوه خشک کردن:

Tumble Drying Allowed

هر لباسی که علامت مجاز خشک‌کنی داشته باشد می‌تواند توسط خشک‌کن ماشین لباس شویی آبگیری و خشک شود، اما به علامت‌های اضافی که نشان‌دهنده تنظیمات حرارتی مناسب یا خطر آسیب به لباس شما هستند، توجه ویژه داشته باشید.

Do Not Tumble Dry

این علامت به این معنی است که لباس به هیچ وجه نباید توسط خشک کن آبگیری و خشک شود. درعوض، آنها را روی بند رخت یا قفسه خشک کن آویزان کنید تا خشک شوند. همچنین می‌توانید این لباس‌ها را در یک برنامه با کمی چرخش بیشتر قرار دهید تا قبل از آویزان کردن برای خشک کردن، تا حد امکان آب اضافی گرفته شده باشد.

Hang to Dry

پوشاک با این نماد باید روی یک بند قرار داده شوند تا در هوا خشک شوند. حتماً در مکانی سایه دار و دور از تابش مستقیم آفتاب آویزان کنید زیرا نور خورشید می تواند با ایجاد گرما بافت لباس را جمع کرده باعث آب رفتن آن شده و یا به بافت و رنگ آن آسیب برساند.

Dry Flat

لباس‌های دارای این علامت را نباید در خشک‌کن قرار دهید یا با آویزان کردن روی بند خشک کنید، بلکه باید آن‌ها را روی یک قفسه قرار دهید تا در مجاورت هوا خشک شوند. لباس‌هایی که از الیاف طبیعی مانند پنبه، پشم، ابریشم، کنف یا کتان ساخته شده‌اند، معمولاً باید به این روش خشک شوند تا از کشش الیاف جلوگیری شود.

Do Not Wring

این علامت که با علامت پیچ خورده با علامت ضربدر در میان آن نشان داده شده بدین معنی است که نباید برای حذف آب اضافی لباسها آنها را تابیده و با دست اقدام به آبگیری آنها نمائید زیرا ممکن است به بافت پارچه آسیب رسیده یا بافت آنها کشیده شده و صدمه ببیند.

نمادهای مربوط به دمای خشک شدن

در حالی که نماد Tumble Drying Allowed نشان می دهد که خشک کردن لباس شما در ماشین خشک کن بی خطر است، اما به این معنی نیست که شما مجبور به این کار هستید. همیشه به یاد داشته باشید که خشک کردن لباس ها در مجاورت هوا روی بند رخت یا بصورت صاف روی قفسه همیشه یک راه ملایم تر و سازگار با محیط زیست برای خشک کردن لباس شما خواهد بود

Tumble Dry

این نماد نشان می‌دهد که خشک کردن لباس در خشک کن ماشین لباس شویی با هر دمایی مجاز است اما توجه داشته باشید که درست است که گرما باعث خشک شدن سریعتر لباسهایتان میشود اما می تواند باعث چروک شدن آنها نیز شود.

Low Heat

لباس‌های دارای این نماد باید با دمای کم در خشک‌کن ماشین لباس شویی خشک شوند. تنظیمات حرارتی بالاتر می تواند به این دسته از لباس ها آسیب رسانده یا باعث جمع شدن بافت آنها یا اصطلاحا آب رفتن آنها شود.

Medium Heat

لباس‌هایی که دارای علامت حرارت متوسط ​​هستند باید روی دمای متوسط ​​خشک‌کن خشک شوند، زیرا گرمای بیشتر می‌تواند به آن‌ها آسیب بزند یا باعث جمع شدن بافت آنها یا اصطلاحا آب رفتن آنها شود.

High Heat

لباس‌های دارای نماد حرارت بالا را می‌توان با تنظیم حرارت بالا در خشک‌کن، خشک کرد.

 No Heat/Air

لباسی که مجاز به خشک کردن به کمک خشک کن ماشین لباس شویی هست ولی این علامت را دارد بدین معنی است که فرآیند خشک کردن در ماشین می بایست بدون هیچ حرارتی انجام شود. البته شما برای احتیاط بیشتر این نوع پوشاک را میتوانید روی بند رخت یا قفسه خشک کنید تا به پارچه‌های ظریف آسیب نرسانید.

 

نمادهای لباسشویی خشک کن

Normal Cycle

نماد چرخه عادی در خشک کن شما یک تنظیم کلی است که پارچه ها را با استفاده از گرما خشک می کند. اقلامی مانند حوله، ملحفه، شلوار جین، تی شرت و شلوار ورزشی را می توان در این حالت خشک کرد. هنگام استفاده از این چرخه باید احتیاط کرد زیرا قرار دادن وسایلی مانند ژاکت یا سایر لباس های الیاف طبیعی می تواند باعث آبرفت یا آسیب دیدن بافتهای آنها شود.

Permanent Press Cycle

استفاده از این برنامه می تواند به رفع یا کاهش چین و چروک پارچه های دارای الیاف مصنوعی کمک کند. این برنامه همچنین می تواند برای خشک کردن برخی از پارچه های الیاف طبیعی نیز استفاده شود که به راحتی چروک برمیدارند زیرا این برنامه همراه با یک حرارت ملایم عمل میکند.

Delicate/Gentle Cycle

این برنامه با حرارت کم برای خشک کردن لباس‌ها زمان بیشتری صرف میکند، اما برای پارچه‌های ظریف یا لباس‌هایی که در معرض چروک شدن هستند، ایمن‌تر است.

نمادهای سفید کننده

اگر می خواهید از سفید کننده استفاده کنید، باید به برچسب مراقبت از پارچه لباس خود نگاه کنید تا ببینید چه نوع نمادی در این خصوص پیشنهاد داده شده است. آیا نماد مثلث خالی یا مثلث با ضربدر بوده و یا اینکه مثلث با خطوط مورب روی آن هست. هر کدام از این علائم معنی خاصی را دارند که در ادامه با آنها آشنا میشویم.

Bleaching allowed

استفاده از مواد سفید کننده برای آندسته از پوشاک که این علامت در لیبل راهنمای آنها دوخته شده مجاز است. 

Do not bleach

این علامت بدین معنی است که استفاده از سفید کننده ها را برای آن پوشاک مجاز ندانسته است.

Use non-chlorine bleach

با این علامت تولید کننده پوشاک استفاده از سفید کننده های فاقد کلر را برای آن پوشاک مجاز اعلام کرده است.

نمادهای اتو کاری

برخی از پارچه‌ها بعد از اتو کردن عالی به نظر می‌رسند، اما برخی دیگر، مانند یکسری از پارچه های با الیاف ظریف‌تر و حساستر ممکن است بعد از اتو کاری بافت آنها آسیب ببینند. حتی برخی از پارچه ها هستند که به سادگی نیاز به مراقبت ویژه در هنگام اتو کردن دارند. برای مثال، اگر می‌خواهید پیراهن جدید خود را اتو کنید و می‌خواهید بدانید که آیا می‌توان آن را با خیال راحت اتو کرد، به دنبال نماد اتو روی لباس خود بگردید که این نماد با نقطه‌هایی در وسط نشان داده می‌شود که تنظیم دما را نشان می‌دهد. مانند مواردی که در زیر نشان داده شده است.

Iron low

اتو کاری با دمای پائین مجاز است.

Iron medium

اتو کاری با دمای متوسط مجاز است.

Iron high

اتو کاری با تنظیم دماهای بالاتر نیز مجاز است.

Do not iron

اتو زدن این دسته البسه مجاز نیست و احتمال آسیب به آنها می باشد.

No steam added to iron

استفاده از بخار اتو یا اتو کاری همراه با بخار مجاز نیست.


با تشکر از اینکه وقت خود را صرف مطالعه این مقاله نمودید امیدواریم مطالب برایتان مفید بوده باشد. 

 
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به فروشگاه پی تاپ لند می باشد.
Developer & Designer | Hossein Donyadideh